Klachtenprocedure

Waarheen met een probleem?

Vragen, problemen, zorgen en klachten kunnen in elke school ontstaan over de meest uiteenlopende zaken. Zij kunnen zich voordoen in alle mogelijke combinaties tussen leerlingen, personeelsleden en ouders. Het is belangrijk dat diegene die met een probleem rondloopt, dit zo snel mogelijk meldt. Hiertoe is deze klachtenprocedure opgesteld.

Wij onderscheiden een binnenschoolse en buitenschoolse klachtenprocedure:
A. Binnenschools:vragen, problemen en (meestal mondelinge) klachten, die intern behandeld worden.
B. Buitenschoolse: de klachtencommissie van de Vereniging Bijzonder Scholen (VBS). Deze treedt in werking:
a. Na de binnenschoolse procedure.
b. Zonder de binnenschoolse procedure doorlopen te hebben. In geval van een buitengewone ernstige situatie of moeilijk bespreekbare situatie.
C. Vertrouwenspersoon: In het geval van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag kan men zich wensen tot onze interne vertrouwenspersoon.

A. De binnenschoolse procedure

  1. Eerste aanspreekpunt: de klassenleerkracht. In geval van pedagogische problemen, omgangsproblemen, praktische vragen, enzovoorts.
  2. Tweede aanspreekpunt: de teamleider. Als het niet lukt de problemen met de leerkracht op te lossen of als er een vertrouwensprobleem is, kunt u contact opnemen met de teamleider. Bij ‘ons team’ kunt u zien wie dat is.
  3. Tweede aanspreekpunt: de schoolleider. Als de problemen ook met de teamleider niet naar tevredenheid zijn opgelost kan u terecht bij de schoolleid
  4. Blijft het probleem onopgelost, dan komt het bij de bestuurder (a.italianer@vsdenhaag.nl) van de Stichting Vrijescholen Zuidwest Nederland. Deze gaat na of bij de behandeling van het probleem/de klacht alles is gedaan om tot een goede oplossing te komen.
  5. Als ook dit niet tot oplossing leidt is er de mogelijkheid om een officiële, schriftelijke klacht in te dienen bij de Stichting GCBO. Daaraan gaat een verwijzing vooraf naar de externe vertrouwenspersoon van de Stichting Vrijescholen Zuidwest Nederland, mevrouw D. Dane Peeters, haar contactgegevens zijn op te vragen bij de administratie. Deze kan begeleiding bij het indienen van de klacht bij de klachtencommissie. Zie verder B.

Stichting GCBO (Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs)
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
Tel: 070 – 386 1697
Fax: 070 – 302 08 36
E-mail: info@gcbo.nl
www.gcbo.nl

B. De buitenschoolse procedure

Mevrouw D. Dane Peeters, haar contactgegevens zijn op te vragen bij de administratie, begeleidt de klager in de buitenschoolse behandeling van de klacht door de landelijke klachtencommissie voor het algemeen bijzonder onderwijs, die werkt volgens ‘Regeling landelijke klachtencommissie voor het algemeen bijzonder onderwijs’ en bereikbaar is via:

Stichting GCBO
Tel: 070 – 386 1697

C. Vertrouwenspersoon

In bovenstaande situaties gaan we ervan uit dat de communicatie helder is en de intenties zuiver, maar dat er verschil van inzicht is. Dit is soms niet het geval, of wordt soms niet zo ervaren.
Als het moeilijk is om een probleem uit te spreken wanneer het normoverschrijdend gedrag betreft, vooral als men zich onzeker voelt omdat het om gedrag gaat dat als intimiderend wordt ervaren, kan contact op worden genomen met de vertrouwenspersoon. Onder ongewenst gedrag valt intimidatie/bedreiging, seksuele intimidatie, ongewenste intimiteiten, pesterijen, discriminatie, agressie.
De vertrouwenspersoon kan eerst hulp opvang en advies bieden. In tweede instantie nagaan of er een oplossing in de informele sfeer mogelijk is. Een gesprek met de vertrouwenspersoon is in eerste instantie altijd vertrouwelijk. Vandaar dat zij zich ook buiten school bevindt. Na een analyse van het probleem kan zij ook verwijzen en helpen bij het bewandelen van binnen en buitenschoolse procedures.

Haar gegevens zijn:
Bertien den Dulk
Tel. 06-10272916
bertiendendulk@casema.nl